back to top
HomeAuto MotoCitroen C5X se vrací k tradici francouzských limuzín, byť trochu osobitě

Citroen C5X se vrací k tradici francouzských limuzín, byť trochu osobitě

Date:

Nenechte si ujít

Je mražená či konzervovaná zelenina stejně zdravá jako ta čerstvá? Odpověď vás možná překvapí

Neustálé zdražování potravin do značné míry ovlivňuje způsob, jakým utrácíme své peníze. Pro mnoho lidí to znamená, že musí omezit rozpočet na týdenní nákup v supermarketu. Častou obětí těchto úspor jsou pak čerstvé ovoce nebo zelenina. Pokud si však v současné době nemůžete dovolit tolik čerstvých produktů, existují i jiné alternativy, jak z jejich výhod těžit, a dokonce si možná i zvýšit celkový příjem ovoce a zeleniny.

Nová přísada odemyká plnohodnotný potenciál čokolády. V čem je tajemství revoluční receptury?

Čokoládu jako sladkou odměnu si oblíbili lidé po celém světě. Jen ve Spojených státech Američané spořádají více než 3 miliony tun čokolády ročně. Prvenství v konzumaci oblíbené sladkosti však drží Švýcarsko. Nabízí se však otázka, zdali dokážeme chuť čokolády zdokonalit, a navíc z ní udělat i zdravou potravinu. Experti po odpovědi pátrají v nových receptech.

Japonci chtějí do roku 2050 postavit vesmírný výtah

Do vesmíru nás zatím dopravují jen rakety a další podobná plavidla. Dokážete si ale představit, že by do kosmu vedl výtah, který by za zlomek nákladů a času dokázal na oběžnou dráhu Země – a později možná i na sousední planety – vynášet materiál i lidskou posádku? Tímto způsobem uvažuje i Japonská firma Obayashi Corporation, která chce výstavbu tohoto výtahu v nadcházejících dekádách zrealizovat.

Tetování na těle mohou být rizikovým faktorem pro vznik nádorů, varují lékaři

Po mnoho let byla za nejzávažnější vedlejší účinek tetování považována maximálně lítost nad nechtěným obrázkem. Nová studie publikovaná v časopise eClinicalMedicine však naznačuje, že by mohly existovat i mnohem vážnější dopady, kterých je třeba se při jeho pořízení obávat.

Kombi se bude vyrábět v Číně.

Fanoušci velkých komfortních Citroënů si na nástupce C5 museli počkat čtyři roky. Nyní francouzská automobilka představuje svoji novou vlajkovou loď pod názvem Citroën C5X.

Po designové stránce se jedná o nevšední mix praktického kombi s komfortem sedanu a vyšším sezením známým z SUV. Samotný šéf Citroënu Vincent Cobée tvrdí, že auto navrhli tak, aby se líbilo zákazníkům všech tří zmíněných segmentů.

I když má C5X podobné rysy, jako C4, jedná se o zástupce D segmentu střední třídy aut čemuž odpovídá délka 4 805 mm i rozvor kol 2 785 mm. Novinka nabídne dostatek místa i na zadních sedadlech ak tomu ještě kufr o objemu 545 litrů.

Auto je postaveno na platformě EMP2, kterou koncern Stellantis využívá od kompaktních modelů výše, u Citroënů například pro SUV C5 Aircross. Pro C5X to znamená, že v nabídce bude mít benzinové i plugin hybridní motory, s plně elektrickou verzí se ovšem nepočítá.

Největší novinkou je použití adaptivních tlumičů Advanced Comfort, které budou pro plug-hybridní verzi standardem. Řidič bude mít na výběr tři režimy, které upravují chování progresivních hydraulických dorazů.

V interiéru s přístrojovou deskou velmi podobnou modelu C4 je nový head-up displej promítán přímo na čelní sklo a infotainment s rychlejší odezvou a možnostmi personalizace. Ve výbavě nebude chybět adaptivní tempomat či aktivní udržování vozidla v jízdním pruhu.

Zatím známe jen specifikaci plug-in hybridního motoru. Ten je stejný jako u současného C5 Aircross PHEV, tedy k dispozici je systémový výkon 166 kW (225 koní) kombinující 1,6litrový čtyřválec s elektromotorem. Čistě elektrický dojezd je 50 kilometrů.

Nový Citroën C5X se bude vyrábět v Číně, jelikož se předpokládá, že půjde o největší trh pro tento model. Objednávky začne výrobce přijímat od října, na cestách uvidíme kombi až příští rok. S verzí sedan, jaká byla pro C5 v minulých generacích běžná, se už nepočítá.

Nejnovější příběhy