Není žádným tajemstvím, že mnozí sportovci považují svou oblíbenou hru za skutečně posvátnou záležitost. Nové objevy však naznačují, že staří Mayové dodali této frázi zcela nový význam.
Revoluční výzkum odhalil překvapivý nález
Pod dlážděnou podlahou náměstí, které bylo určeno jako hřiště pro mayskou míčovou hru, identifikovali archeologové rostliny běžně používané k náboženským obřadům. Některé z těchto bylin přitom mají prokazatelné léčivé vlastnosti, jejich užití v kultuře Mayů však dosud nebylo pozorováno. Podle týmu archeologů z USA, Kanady a Mexika, kteří se studiu tohoto fenoménu věnovali ve své práci publikované v časopise PLOS One, se sem rostliny pravděpodobně dostaly v rámci rituálního požehnání hřiště během stavby. Šlo tedy o obřadní oběť mayským bohům, která měla místu zajistit dobrou vůli a štěstí.
Objev byl učiněn ve starověkém městě Yaxnohcah, které se těšilo době své největší slávy zhruba mezi lety 1 000 př. n. l. a 200 n. l. Jeho pozůstatky dnes najdeme na území dnešního Campeche v Mexiku. Zdejší vykopávky odhalily velké prostranství, kteří archeologové nejprve považovali za náměstí, později jej však identifikovali jako míčové hřiště.
Význam míčových her pro mayskou kulturu
Míčové hry tvořily velmi důležitou součást kultury Mayů. Nešlo jen o „pouhý“ sport, tak jak jej většina z nás vnímá dnes. Kolektivní hry byly náboženským aktem, který sloužil k uctění bohů a hrdinů, potvrzoval oddanost vyšší moci, a někdy prý dokonce i přímo zahrnoval obětování důležitých zajatců po zápase. Starodávná hřiště tak zdaleka neplnila pouze úlohu místa pro zábavu, ale stávala se víceúčelovým kulturním centrem v samém srdci mayských měst.
Hřiště ve městě Yaxnohcah bylo objeveno na kamenné plošině známé jako komplex Helena, která stála a byla používána již nějakou dobu předtím, než bylo toto místo vyhrazeno sportovním aktivitám. Když se na takovýchto plošinách prováděly přístavby, bylo běžné, že se k požehnání místa přinesla nová oběť.
Vědci identifikovali rostliny, které se pospolu běžně nevyskytují
Během terénních prací odhalili výzkumníci na místě stopy organické hmoty, která byla pohřbena pod čtyřmi úrovněmi dlážděného kamene, a zůstala tak od doby výstavby dvora relativně zachována. Pouhým okem však nebylo možné zjistit, z čeho se hmota skládá, a vědci tak vyrazili do laboratoře, kde vzorky podrobili DNA sekvenaci. Po dokončení analýzy zjistili, že se v nich nachází poměrně vysoká koncentrace materiálů z rostlin, které hrály v životě Mayů důležitou roli.
Mezi zhruba 15 rostlinných druhů se odborníkům podařilo identifikovat například zástupce Ipomoea corymbosa, popínavou kvetoucí liánu podobnou jitrocelu, která má halucinogenní vlastnosti. Jiný materiál pro změnu odkazoval na chilli papričky neboli Capsicum sp., které se používaly k léčebným a kulinářským účelům. Další druhy bylin a dřevin objevené v půdě sloužily k léčení, balení svazků potravin či pletení košů.
Vědci pracují s více teoriemi
Koncentrace různých druhů rostlin pod plošinou naznačuje, že byly všechny umístěny společně jako svazek. Co přesně však rituál, v němž byly použity, obnášel, zatím známo není. Je možné, že souvisel s léčením; Mayové například umisťovali léčivé svazky pod podlahy jako ochranné opatření k odvrácení vnějších příčin nemocí. Rostliny pak mohly sloužit i k přesvěcení domácího prostoru na obřadní. Jisté však je, že se rituál týkal již zmíněné sportovní plochy, která měla pro Maye již sama o sobě značný duchovní význam. Podrobnější rozuzlení této záhady však zatím zůstává v rukou mayských bohů.
Zdroje: journals.plos.org, smithsonianmag.com, explorersweb.com