S kolem je to jako s autem. Pokud zanedbáte jeho servis, iz drobností se mohou stát vážnější chyby, pro jejichž odstranění budete muset sáhnout hlouběji do peněženky. Namísto toho, abyste odstraňovali problémy, které vznikly při používání, soustřeďte se raději na prevenci. Je levnější a ušetří vám víc, než byste si mohli myslet. Vystačíte si při tom pouze s mazivy a čistícími prostředky. Nastavování a odstraňování drobných problémů na vašem kole tak bude hračkou.
Garanční prohlídka kola
Měsíc po koupi nebo po ujetí první stovky kilometrů patří kolo do servisu, kde jej technici podrobí garanční prohlídce. Pro přiznání záručního servisu je povinná a jejím úkolem je odhalit skryté problémy a zajistit správné nastavení všech prvků.
Technici zkontrolují svary na rámu, aby se odhalily defekty, které zviditelnily až vibrace a zátěž. Natažená lanka je třeba opět napnout, uvolněné šrouby dotáhnout. Garanční prohlídka je bezplatná a zabrání tomu, aby se součástky kola opotřebovaly předčasně kvůli nesprávnému nastavení.
Čtěte také:
Oblíbená slova mužů, která naštvou každou ženu
Sedlovka
Dopřejte jí pravidelné mazání teflonovým sprejem a nespokojte se s jediným výškovým nastavením. Rychloupínací šroub je na něm proto, abyste se při delší jízdě uvolnili změnou jeho nastavení. Nepodceňujte mazání obzvláště v případech, pokud máte duralovou sedlovku v rámu ze stejného materiálu. Jinak se může stát, že se zakousnou do sebe a už nepovolí.
Zaseknutou sedlovku vám neuvolní ani v servisu. Znehodnocený rám je nejdražší součástí kola. S čím vám však servis pomůže, je malý rozsah výškového nasazení a komfort. Výměnou sedlovky za delší můžete kompenzovat svoji výšku, odpružená sedlovka zvýší pohodlí.
Ráfky
Pravidelně čistěte boční profily, abyste měli jistotu, že vaše brzdy budou fungovat v každé situaci. Kontrolujte stav ráfkového spoje, který může v kritických situacích prasknout. Včasným odhalením deformací a poškození ochráníte nejen brzdy, ale také plášť.
Tvarovou deformaci lze částečně vyřešit centrováním, dražší duralové ráfky jsou na spojích svařovány ve výrobě, prasklý svár se opravovat nedoporučuje. Nikdy však neočekávejte zázraky – značně zdeformovaný ráfek narovnat nelze. U nejlevnějších kol je někdy výhodnější koupit nové kolo, než měnit ráfek za nový. Práce za demontáž, výměnu a opětovné vypletení může být dražší.
Výplet
Pravidelně kontrolujte rovnoměrnost jeho dotažení a osovou souměrnost kola. Každý uvolněný špic žádá dotažení, každý prasklý jeho výměnu za nový. Jinak se může stát, že silná pnutí se projeví na předčasném opotřebení výpletu. Každá „osmička“ se bude bez centrování nadále zvětšovat. Zatímco u v-brzdách to pocítíte ihned, u kotoučových byste to měli mít pod drobnohledem.
Praskající špice mohou být příčinou jejich přepnutí při vyplétání nebo příznakem únavy materiálu, což se může projevit již po dvou letech používání. Přepětí lze včas uvolnit, při únavě materiálu nezbývá nic jiného, než vyplést kolo znovu.
Pláště
Sledujte stav jejich opotřebování a vyhýbejte se jejich kontaktu se syntetickými mazivy, které narušují strukturu gumy. Straňte se parkování na slunci a brzděte s rozumem, abyste zamezili předčasnému opotřebení. Nezapomeňte na sledování tlaku při huštění. Podhuštění zvyšuje opotřebení dezénu a vystavuje ráfek možnému poškození překážkami, přehuštění zvyšuje náchylnost k prasknutí při nájezdu na kamínky. Před dlouhodobým uskladněním neublíží, pokud pláště přestříkáte silikonovým olejem, nebo natřete glycerinem.
I když o výměnu plášťů můžete požádat servis, se základní výbavou byste jeho výměnu měli zvládnout i v domácích podmínkách.
Řetěz
Nezapomínejte na pravidelné čištění a mazání. Sáhnout můžete po speciálních „přiběžných pračkách“ a saponátech, v případě, že má řetěz rychlospojku, můžete jej složit dolů, vyčistit v technickém benzínu a namazat vhodným mazivem. Vyhýbejte se všestranné WD-40, v cykloservisu vám nabídnou nevysychající oleje, ale také vazelíny odolné vůči vodě.
Každý řetěz se používáním namáhá a prodlužuje. Servisní technik pomocí kalibru zjistí míru natažení, aby včasnou výměnou zabránil opotřebování koleček přehazovačky a převodů. Výměnu řetězu zvládnete i sami.
Lanka
Při dešti a používání se vyplavuje mazivo, které je třeba mezi bowdenem a lankem obnovovat. Nejjednodušší tak, že bowden uvolníte z rámu kola a při jeho přesouvání nastříkáte lanka silikonovým nebo teflonovým sprejem. Všímejte si i konce lanek – hliníkové koncovky, které jste ztratili nahrazujte včas novými. Rozpletené lanko je nejčastější příčinou řezných poranění.
I bowdeny mají svoji omezenou životnost. Mezi kovovým opletem a lankem se nachází kluzná vrstva z plastu, která se časem udeří. Vysoký odpor při používání brzd či přehazovače může žádat jejich výměnu.
Přední odpružená vidlice
Při každém parkování otřete hadrem kluzné plochy vidlice a nastříkejte je teflonovým sprejem. Kontrolujte stav gumového guferu uzavírajícího pružící mechanismus, abyste zamezili vnikání nečistot do kluzného prostoru. Zanedbání může způsobit nevratný stav poškození.
Gufera lze při opotřebení měnit a servisní technik může chování odpružení přizpůsobit vaší hmotnosti a stylu jízdy. Zatímco u pružinového systému je vše jednoduché, hydraulické systémy na bázi olej, vzduch či jejich kombinace žádají nastavování průtoků, do čeho byste se sami pouštět neměli.
Zadní odpružení
Mechanismus zadního odpružení používá hydraulický válec, který ze strany cyklisty pozornost nevyžaduje. Důležité je však včas odhalit uvolnění či opotřebení čepů, o co se postarají při pravidelné prohlídce. V servisním středisku vám odpružení nastaví podle přání, sami se do toho nepouštějte.
Brzdy
V-brzdy je třeba udržovat v čistotě a sledovat stav jejich opotřebování. Nutnost výměny odhalí sedření příčných drážek v gumových segmentech. Nejenže se sníží účinnost brzdění, ale kovový šroub zalitý v gumě by časem mohl způsobit poškození ráfků. Správné nastavení a souměrnost brzd si šikovný cyklista dokáže nastavit sám.
Kotoučové brzdy jsou citlivé na oleje, takže při mazání mechanismů buďte opatrní. Pórovité destičky už odmastit nelze a jediným řešením je jejich výměna za nové. Sledujte také upevnění kotouče k přednímu náboji. Šestice šroubů by měla být vybavena speciálními podložkami, které zabrání uvolnění.
Levné kotoučové brzdy ovládané lankem si nastavíte i sami, v případě plné hydrauliky se však spolehněte raději na služby servisu. Výměna hydraulického oleje či jeho správné dávkování mohou být nad vaše síly.
Přehazovačka
K jejímu čištění naleznete v prodejnách speciálně tvarovaný kartáček, který dlouhými štětinami odstraní namotaná stébla trav a zbytky hlíny smíchané s mazivem. Jen čistý a správně namazaný mechanismus se předčasně neopotřebovává – pomůže vám tlakové čištění čepů silikonovým olejem. Při parkování kola se přehazovačka nesmí dotýkat země. Dobrou prevencí je koupě stojanu, u horských kol by však překážel.
Nastavení správného pnutí řídícího lanka není složité, ozubená kola mechanismu musí být v zákrytu. Jakmile se však vyskytnou vůle v čepových spojích, výměně se nevyhnete.
Náboje
Zatímco některé jsou dnes již naprosto bezúdržbové a po opotřebování se mění jako blok za nové, jiným dokáže prodloužit životnost cyklická údržba. Neočekávejte věnečky a kuličky zapuštěné do vazelíny. Dnes jsou už na ústupu a nahradila je kuličková a kluzná ložiska. Servis si s nimi poradí lépe než vy. Že se něco děje zjistíte podle rytmického pukání při jízdě.
Kliky
Nepodceňujte jejich uvolnění a pravidelně je dotahujte. Jedná se o nejčastěji uvolňující se prvek, na který mnozí zapomínají. Vznikne-li vůle, při jízdě se sešlapou a zdeformují kužely, na kterých jsou nasazeny. Při návštěvě servisu to znamená vyšší výdaje, než jste očekávali.
Páčky
Dopřejte jim dostatek maziva, aby vás nepřekvapily nefunkčností tehdy, když vám to bude nejméně milé. Mazat byste je měli vždy tehdy, když svůj čas věnujete lankám.
Výměnu zlomené či poškozené páčky zvládnete i sami. Jelikož brzdové páčky jsou párové, při výměně si můžete vybrat takové, které vám budou vyhovovat více než původní.